Acne

Acne is een zeer vervelende huidaandoening. Je kunt er jarenlang last van hebben. Het uit zich in een onrustige huid, met roodheid, bultjes, puistjes en mee-eters. Soms komt en gaat het weer wat ervoor zorgt dat het een hele zoektocht kan zijn om dit te verminderen. Acne komt meestal voor in de puberteit en veelal in het gezicht. Het kan echter ook voorkomen dat je na de pubertijd nog steeds, of juist pas last hebt van acne. Acne kan heel pijnlijk zijn, maar het tast vaak ook je zelfvertrouwen aan. Indien acne onjuist behandeld wordt, kan het bovendien leiden tot blijvende littekens. Reden genoeg dus om hier iets aan te doen.

Wat is acne?

De medische term voor jeugdpuistjes is acne vulgaris, oftewel acne. Acne is een huidaandoening waarbij mee-eters (comedonen), puistjes (pustels), rode bultjes (papels) en/of onderhuidse ontstekingen (noduli) voorkomen. Acne uit zich meestal in het gezicht, op de borst, rug, nek en/of de schouders. Deze uitingen komen vooral voor op delen van de huid waar zich veel talgklieren bevinden. Talgklieren maken talg (huidsmeer) aan om de huid soepel te houden en de barrièrefunctie in stand te houden.

Hoe ontstaat acne?

Er zijn een aantal factoren die leiden tot een grotere kans op acne:

• Pubertijd
  • Erfelijkheid
  • Hormonale invloeden (zoals menstruatie, zwangerschap of overgang)
  • Gebruik van medicatie (zoals prednison, steroïden, anti-epileptica en anti-depressiva)

Acne (acne vulgaris) ontstaat door een verhoogde talgklierproductie die vaak in de puberteit ontstaat onder invloed van hormonen. De talgklieren worden groter en produceren meer en dikkere talg. De afvoerkanaaltjes van de talgklierfollikels (die talg van de talgklier naar de huid afvoeren) kunnen verstopt raken. Dit komt doordat huidschilfers niet goed afschilferen en samenklonteren. De talg kan niet meer naar buiten en gaat zich ophopen, zo ontstaan mee-eters. Daarnaast bevatten de talgklieren bacteriën waaronder de propionibacteriumacnes (p.acnes). Deze bacterie zorgt ervoor dat de wand van het afvoerkanaal beschadigd raakt, waardoor het afvoerkanaal uiteindelijk knapt. De talg komt in de omliggende huid terecht en veroorzaakt zo een ontsteking, met roodheid en puistjes als gevolg.

Hoe kunnen wij jou helpen bij acne?

Er bestaat geen uniforme behandeling voor acne. De behandeling van acne is afhankelijk van de ernst van de acne, de klachten en de huidconditie. Om deze reden adviseren wij altijd om één van onze Huid+ Professionals te consulteren. Op basis van dit consult zal zij een individueel behandelplan opstellen dat geheel op jouw specifieke huidbehoefte en klachten is afgestemd. Dit kan een van de onderstaande behandelingen zijn, of een combinatie daarvan. Alleen het periodiek ondergaan van behandelingen bij de Huid+ Professional is helaas niet voldoende. Om tot de gewenste resultaten te kunnen komen, is consequent gebruik van voorgeschreven thuisproducten van essentieel belang. Het succesvol aanpakken van jouw acne doen we samen!

Obagi ClenziDerm systeem

Tijdens periodieke behandelingen waarbij je huid uitgebreid gereinigd wordt, zal onze Huid+ Professional producten uit het Obagi CLENZIderm™ Systeem gebruiken en deze ook ten behoeve van thuisgebruik voorschrijven. Zoals de meeste anti-acné producten is ook het CLENZIderm™ Systeem gebaseerd op Benzoylperoxide (BPO). Het grote verschil met andere producten is echter de manier waarop BPO wordt toegediend. Bij de conventionele anti-acné producten is BPO aanwezig in gekristalliseerde vorm, waarbij de kristallen in feite te groot zijn om in een ontstoken porie door te kunnen dringen. Bij CLENZIderm™ wordt BPO echter in een opgeloste vorm toegediend, waardoor de werkzame stof tot in het diepst van de porie kan doordringen. Het gebruik van 2% salicylzuur draagt bij aan het tegengaan van verhoorning van de huid, zodat er geen nieuwe verstoppingen ontstaan. Bovendien helpt het Obagi CLENZIderm™ systeem om toekomstige uitbraken te voorkomen.

Blue Peel Radiance

De Blue Peel Radiance Peeling bevat salicylzuur, het enige ingrediënt dat talg kan oplossen, waardoor de talgproductie weer in balans komt. De Blue Peel Radiance bevat ook andere zuren om de dode, droge huidcellen en onzuiverheden te verwijderen en de aanmaak van nieuwe cellen te stimuleren. Lees hier meer over de Blue Peel Radiance.

SkinPen – microneedling

Heb je last van restacne met littekentjes? Dan is een microneedling behandeling met de SkinPen zeer effectief. De SkinPen is als enige systeem ter wereld FDA goedgekeurd voor het veilig en effectief behandelen van acne littekens. Lees hier meer over microneedling.

Afspraak maken?

Wil je afrekenen met acne? Maak eenvoudig een afspraak voor een Meet & Treat behandeling via ons online boekingssysteem. Uiteraard kun je ook bellen met onze klinieken op het centrale nummer 088 – 015 91 00.

Acne

€ 50,-

• Meet & Treat behandeling
  • Blue Peel Radiance
  • Obagi ClenziDerm systeem
  • SkinPen – microneedling
Behandeling boeken

Uitgelichte vraag

Is de ingreep van een ooglidcorrectie pijnlijk?

Bekijk alle vragen
drs burcu gundogdu Drs. Burcu Gündoğdu geeft antwoord.

Je kunt een lichte druk of beweging voelen, maar geen pijn. De lichte zwelling na de behandeling kan wel gevoelig zijn. Dit kun je tegengaan door je ogen goed te koelen en het innemen van een paracetamol.

Uitgelichte vraag

Wat is een chemische peeling?

Bekijk alle vragen
Xandra Wisselink geeft antwoord.

De naam ‘chemische’ peeling roept onbedoeld vaak angst op bij patiënten. De behandeling heeft deze naam echter te danken aan het effect wat een peeling bereikt, namelijk een chemisch proces in de huid bewerkstelligen. Peelings zijn vloeistoffen die bestaan uit natuurlijke zuren zoals, melkzuur, salicylzuur en glycolzuur. Het zijn dus geen ‘enge’ chemische stoffen die op de huid aangebracht worden.

Uitgelichte vraag

Kan ik tijdens een ooglidcorrectie ingreep zien wat de arts doet?

Bekijk alle vragen
drs leanne wong Drs. Leanne Wong geeft antwoord.

Nee, tijdens de ingreep kun je niet zien wat de arts doet. Het ooglid bestaat uit meerdere huidlagen. Tijdens een ooglidcorrectie wordt slechts een overschot van de bovenste, oppervlakkige huidlaag weggehaald. Hierdoor komt het oog niet ‘bloot’ te liggen en ontstaat er geen ‘spleet’ waar doorheen gekeken kan worden. De onderste huidlagen blijven het oog bedekken, waardoor je niet mee kunt kijken tijdens de ingreep.

Wat zijn fillers?

Bekijk alle vragen
drs cynthia hawi Drs. Cynthia Hawi geeft antwoord.

Injectables, fillers of rimpelvullers zijn producten die met een injectienaald in de huid worden gespoten om rimpels / fijne lijntjes te reduceren of om de contouren van uw gezicht te verbeteren. De Teosyal fillers die wij gebruiken in Laurium Klinieken komen uit Zwitserland en zijn van de allerhoogste kwaliteit.