Acne

Acne is een zeer vervelende huidaandoening. Je kunt er jarenlang last van hebben. Het uit zich in een onrustige huid, met roodheid, bultjes, puistjes en mee-eters. Soms komt en gaat het weer wat ervoor zorgt dat het een hele zoektocht kan zijn om dit te verminderen. Acne komt meestal voor in de puberteit en veelal in het gezicht. Het kan echter ook voorkomen dat je na de pubertijd nog steeds, of juist pas last hebt van acne. Acne kan heel pijnlijk zijn, maar het tast vaak ook je zelfvertrouwen aan. Indien acne onjuist behandeld wordt, kan het bovendien leiden tot blijvende littekens. Reden genoeg dus om hier iets aan te doen.

Wat is acne?

De medische term voor jeugdpuistjes is acne vulgaris, oftewel acne. Acne is een huidaandoening waarbij mee-eters (comedonen), puistjes (pustels), rode bultjes (papels) en/of onderhuidse ontstekingen (noduli) voorkomen. Acne uit zich meestal in het gezicht, op de borst, rug, nek en/of de schouders. Deze uitingen komen vooral voor op delen van de huid waar zich veel talgklieren bevinden. Talgklieren maken talg (huidsmeer) aan om de huid soepel te houden en de barrièrefunctie in stand te houden.

Acne is niet besmettelijk. Het komt rond de puberteit vaker voor bij mannen dan bij vrouwen. Op latere leeftijd komt acne juist vaker bij vrouwen voor. Deze vorm van acne wordt ook wel acne tarda genoemd en uit zich voornamelijk op de kin, kaaklijn en wangen. Acne Tarda wordt vaak veroorzaakt door een disbalans in de hormoonhuishouding.

Hoe ontstaat acne?

Er zijn een aantal factoren die leiden tot een grotere kans op acne:

• Pubertijd
  • Erfelijkheid
  • Hormonale invloeden (zoals menstruatie, zwangerschap of overgang)
  • Gebruik van medicatie (zoals prednison, steroïden, anti-epileptica en anti-depressiva)

Acne (acne vulgaris) ontstaat door een verhoogde talgklierproductie die vaak in de puberteit ontstaat onder invloed van hormonen. De talgklieren worden groter en produceren meer en dikkere talg. De afvoerkanaaltjes van de talgklierfollikels (die talg van de talgklier naar de huid afvoeren) kunnen verstopt raken. Dit komt doordat huidschilfers niet goed afschilferen en samenklonteren. De talg kan niet meer naar buiten en gaat zich ophopen, zo ontstaan mee-eters. Daarnaast bevatten de talgklieren bacteriën waaronder de propionibacteriumacnes (p.acnes). Deze bacterie zorgt ervoor dat de wand van het afvoerkanaal beschadigd raakt, waardoor het afvoerkanaal uiteindelijk knapt. De talg komt in de omliggende huid terecht en veroorzaakt zo een ontsteking, met roodheid en puistjes als gevolg.

Wanneer acne niet behandeld wordt, ontstaat bij een klein deel van de mensen een zwaardere vorm van acne (acne conglobata). Hierbij kunnen in het gezicht, in de nek en op de rug ook grote mee-eters (dubbel– en reuzencomedonen), infiltraten, bobbels, abcessen en fistels ontstaan. Acne conglobata is erg pijnlijk en gaat samen met littekenvorming. Medicatie is hierbij essentieel.

Hoe kunnen wij jou helpen bij acne?

Er bestaat geen uniforme behandeling voor acne. De behandeling van acne is afhankelijk van de ernst van de acne, de klachten en de huidconditie. Wel is een combinatie van de juiste thuisproducten (Obagi ClenziDerm systeem) en een salonbehandeling met salicylzuur essentieel.

Blue Peel Radiance

De Blue Peel Radiance Peeling bevat salicylzuur, het enige ingrediënt dat talg kan oplossen, waardoor de talgproductie weer in balans komt. De Blue Peel Radiance bevat ook andere zuren om de dode, droge huidcellen en onzuiverheden te verwijderen en de aanmaak van nieuwe cellen te stimuleren. Lees hier meer over de Blue Peel Radiance.

Obagi Medical thuisproducten

Thuisproducten met salicylzuur, benzoylperoxide en retinol brengen de acne weer onder controle. Het ClenziDerm systeem van Obagi Medical bevat deze actieve ingrediënten, om diep in de porie door te dringen en acne te behandelen daar waar het begint. Binnen slechts één week zie je al resultaten in de afname van acne. Bovendien helpt het ClenziDerm systeem om toekomstige uitbraken te voorkomen. Lees hier meer over het Obagi ClenziDerm systeem.

SkinPen – microneedling

Heb je last van restacne met littekentjes? Dan is een microneedling behandeling met de SkinPen zeer effectief. De SkinPen is als enige systeem ter wereld FDA goedgekeurd voor het veilig en effectief behandelen van acne littekens. Lees hier meer over microneedling.

Afspraak maken?

Wil je afrekenen met acne? Maak eenvoudig een afspraak voor een Meet & Treat behandeling via ons online boekingssysteem. Uiteraard kun je ook bellen met onze klinieken op het centrale nummer 088 – 015 91 00.

Acne

€ 50,-

• Meet & Treat behandeling
  • Obagi Acne Facial
  • Blue Peel Radiance
  • Obagi ClenziDerm systeem
  • SkinPen – microneedling
Behandeling boeken

Uitgelichte vraag

Is de ingreep van een ooglidcorrectie pijnlijk?

Bekijk alle vragen
drs burcu gundogdu Drs. Burcu Gündoğdu geeft antwoord.

Je kunt een lichte druk of beweging voelen, maar geen pijn. De lichte zwelling na de behandeling kan wel gevoelig zijn. Dit kun je tegengaan door je ogen goed te koelen en het innemen van een paracetamol.

Uitgelichte vraag

Wat is een chemische peeling?

Bekijk alle vragen
Xandra Wisselink geeft antwoord.

De naam ‘chemische’ peeling roept onbedoeld vaak angst op bij patiënten. De behandeling heeft deze naam echter te danken aan het effect wat een peeling bereikt, namelijk een chemisch proces in de huid bewerkstelligen. Peelings zijn vloeistoffen die bestaan uit natuurlijke zuren zoals, melkzuur, salicylzuur en glycolzuur. Het zijn dus geen ‘enge’ chemische stoffen die op de huid aangebracht worden.

Uitgelichte vraag

Kan ik tijdens een ooglidcorrectie ingreep zien wat de arts doet?

Bekijk alle vragen
drs leanne wong Drs. Leanne Wong geeft antwoord.

Nee, tijdens de ingreep kun je niet zien wat de arts doet. Het ooglid bestaat uit meerdere huidlagen. Tijdens een ooglidcorrectie wordt slechts een overschot van de bovenste, oppervlakkige huidlaag weggehaald. Hierdoor komt het oog niet ‘bloot’ te liggen en ontstaat er geen ‘spleet’ waar doorheen gekeken kan worden. De onderste huidlagen blijven het oog bedekken, waardoor je niet mee kunt kijken tijdens de ingreep.

Wat zijn fillers?

Bekijk alle vragen
drs cynthia hawi Drs. Cynthia Hawi geeft antwoord.

Injectables, fillers of rimpelvullers zijn producten die met een injectienaald in de huid worden gespoten om rimpels / fijne lijntjes te reduceren of om de contouren van uw gezicht te verbeteren. De Teosyal fillers die wij gebruiken in Laurium Klinieken komen uit Zwitserland en zijn van de allerhoogste kwaliteit.